پرندگان زیبا

بهترین ها برای شما

پرندگان زیبا

بهترین ها برای شما

پرندگان؛ جاذبه ای کم نظیر در جذب گردشگران سواحل سیستان و بلوچستان

زاهدان - ایرنا - پرواز و تخم گذاری انواع پرندگان بومی و مهاجر در طول فصول سال در سواحل سیستان و بلوچستان از مهمترین جاذبه های مهم و کم نظیر برای جذب گردشگران به این استان هستند.

            

به گزارش ایرنا، اکوسیستم زیبای دریای عمان در سواحل چابهار و کنارک با ترکیبی از سواحل صخره ای ؛ ماسه ای و تالابی زیستگاه گونه های منحصر به فردی از انواع پرندگان آبزی و غیر آبزی بومی و مهاجر است به طوری که هر گردشگری با مشاهده این همه زیبایی مجذوب این منطقه می شود.



با توجه به گرما و سرمای هوا همچنان گونه های مختلف پرندگان از جمله کاکایی، پرستوی دریایی، انواع حواصیل، فلامینگو، اگرت، سلیم ها، آبچلیک و پلیکان، بحری، بالابان، هوبره، عقاب دریایی، بالکان و گیلانشاه خالدار در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان بویژه سواحل جنوبی به صورت ثابت و موقت سکونت دارند.



گردشگران و مسافران در فصول مختلف سال با حضور در سواحل بکر و زیبای جنوب سیستان و بلوچستان می توانند در کنار طبیعت شگفت انگیز، انواع مختلف پرندگان کم نظیر و جذاب را مشاهده کنند.

بر اساس بررسی های صورت گرفته، تاکنون 64 گونه پستاندار، 91 گونه خزنده، 180 گونه پرنده آبزی و غیرآبزی و 21 گونه مرجان در مناطق حفاظت شده خشکی و آبی سیستان و بلوچستان شناسایی شده که از این تعداد حدود 11 گونه پستاندار، 11 گونه پرنده و پنج یا شش گونه خزنده در معرض خطر انقراض هستند.



مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس آخرین سرشماری بیش از 44 هزار قطعه پرنده بومی و مهاجر در 35 سایت محیط زیست استان شناسایی شده است که به طور قطع اگر سرشماری در تمام نقاط استان صورت گیرد افزایش چشمگیری در این آمار رخ خواهد داد.


  'سعید محمودی' افزود: پلیکان خاکستری، شاهین، بحری، بالابان، هوبره، اردک سرسفید، عقاب دریایی دم سفید، بالکان کوچک و گیلانشاه خالدار در گروه پرندگان از شاخص ترین گونه های در معرض خطر انقراض در سیستان و بلوچستان هستند.



وی با بیان اینکه اولویت این سازمان جلوگیری از بروز خطرات احتمالی تهدید کننده گونه های مختلف جانوری در معرض خطر انقراض است اظهار داشت: یگان حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با گشت ها و کنترل های مداوم و ایجاد شبکه گسترده و یکپارچه ای از همیاران محیط زیست از اخبار و مسائل زیست محیطی آگاه و پیگیری های لازم را در این رابطه انجام می دهد.



مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با بیان اینکه جنگل حرا، بسترهای علفی، سواحل شن و ماسه ای، رودخانه ها و تالاب ها از مهم ترین زیستگاه های گونه های جانوری این استان هستند، گفت: گونه های جانوری و گیاهی استان در 13 منطقه شامل پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده، آثار طبیعی ملی و مناطق شکار ممنوع توسط محیط بانان صیانت می شوند.

محمودی افزود: یک میلیون و 500 هزار هکتار معادل 9/7 درصد از کل مساحت سیستان و بلوچستان منطقه حفاظت شده و تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست است.


وی از نیروهای مردمی خواست یگان حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان را در زمینه حفاظت و صیانت از مناطق زیر پوشش و گونه های جانوری منحصر به فرد در استان یاری کنند.

وی با بیان اینکه فعالیت ها و گشت های یگان به صورت شبانه روزی در حال انجام و پیگیری است ابراز امیدواری کرد با سایر هماهنگی ها و برنامه ریزی های که بر اساس مستندات علمی و توان اجرایی یگان استان انجام شده است در آینده شاهد فعالیت های بهتر و قویتر از سوی این یگان باشیم. ک/3
  
7307 / 653

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.